Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Michael Christie - med känsla för pedagogik

Ofta placerar vi forskning i en kant och utbildning i den andra. Jag har ägnat hela livet åt att försöka koppla ihop forskning och undervisning

Michael Christie har en väl dokumenterad passion för högskolepedagogik. Under sin tid som biträdande professor på institutionen för tillämpad IT, har han bland annat ägnat sig åt hur man kan förenkla lärande med hjälp av tekniska hjälpmedel. Nu har Michael Christie blivit erbjuden Sveriges första professur i högskolepedagogik vid Stockholms universitet och tillträder tjänsten 1 augusti 2010.

- Min vision är att få bidra till att skapa ett nationellt center för forskning inom högskolepedagogik, säger Michael Christie. Den nya professorstjänsten innebär att jag kommer att kunna koncentrera mig helt och fullt på forskning som har konkret och praktisk inverkan för universitetslektorer, handledare och studenter.

Mångsidig akademiker med pedagogiskt fokus

Michael Christie har en bred yrkeskarriär bakom sig. Hans doktorsavhandling behandlade de australiensiska aboriginernas historia och Christie har även ägnat två år åt att skriva om den grekiska invandringen i Australien. Länge ägnade han sig åt att undervisa i engelska i England och Italien och har till och med försörjt sig som keramiker tillsammans med sin svenska fru. Men huvuddelen av sitt yrkesverksamma liv har Michael Christie ändå ägnat åt pedagogisk utveckling och han undervisade i ämnet under tio år i nordaustraliensiska Darwin.

År 1999 kom Michael till Sverige och det ganska nystartade Centrum för pedagogisk utveckling (CPU) på Chalmers. CPU startades 1996 med ambitionen att hålla lärarna uppdaterade när det gäller pedagogik, eftersom man insåg att pedagogik inte var något statiskt ämne och att nya metoder och ny teknik gjorde att man kunde lära ut på helt nya sätt.

- Jag ägnar mig åt kunskapsteori eller epistemologi med ett annat ord, säger Michael Christie. Hur kan vi inom varje enskilt ämnesområde lära ut på bästa sätt? Vilka tekniska hjälpmedel är möjliga inom olika områden och hur bör de i så fall användas?

Tidigare räckte det med att lärarna gjorde "sin grej"

Sedan 2006 är Michael Christie huvudansvarig för Centrum för kompetens och kunskapsbildning i högre utbildning, CKK, på Chalmers tekniska högskola. En lärare som vill bli befordrad inom Chalmers, måste gå via CKK för att få sina pedagogiska meriter. Michael säger att lärarna ofta är misstänksamma när de först kommer dit, men externa utvärderingar visar att de sedan brukar tycka att det är nyttigt och mer givande än de trodde.

Tidigare har fokus till stor del legat på lektorerna, berättar Michael Christie. Lärarna har kommit in i föreläsningssalen, föreläst och ”gjort sin grej” och om studenterna inte har kunnat ta till sig kunskaperna har man ansett att studenterna inte har varit tillräckligt duktiga. CKK har till uppgift att medvetandegöra betydelsen av olika pedagogiska grepp och att visa på möjligheterna att nå helt andra resultat med annan undervisningsteknik. Att t.ex. låta studenterna problematisera en uppgift tillsammans med sin bänkgranne innan föreläsningen drar igång är ett bra sätt att ge studenterna en förförståelse för ämnet och de kan sedan greppa föreläsningen på ett annat sätt.

- Den forskning jag ägnar mig åt ligger mycket inom ”action research” säger Michael. I aktionsorienterad forskning deltar alla som är involverade aktivt i processen. Jag forskar inte bara PÅ folk, utan MED folk! Forskningen har en praktisk inriktning där en förbättring av pedagogiken ska bli slutresultatet. En kontinuerlig feedback på de tester man genomför, skapar en forskningscykel.

Att koppla forskning och utbildning

- Ofta placerar vi forskning i en kant och utbildning i den andra. Jag har ägnat hela livet åt att försöka koppla ihop forskning och undervisning. Jag forskar ju till exempel i högskolepedagogik och jag brukar tipsa lärare att koppla lärandet till den egna forskningen och levandegöra ämnet på det viset. Jag ger kurser för lärare och doktorander och hjälper dem att utföra egen action research ”finns det något i din handledning eller undervisning som du vill förbättra?” Ett problem är att det är svårt att utföra objektiva studier på människor, nya försök innehåller nya individer och hur vet du då att det är just din pedagogiska teknik som ger resultat? Men genom att upprepa testerna i forskningscykler får man en pålitlig kunskapsbank.

Michael Christies forskning kan sägas ha tre huvudinriktningar:

  • Användande av informations- och kommunikationsteknik, IKT, i högre utbildning
  • "Constructive alignment" Constructive alignment består av två delar; 'Constructive' betyder att studenter antas konstruera sin egen kunskap och ’Alignment’ innebär att läraren sedan anpassar undervisningsmomenten så att mål, metod och utvärdering av inlärning hänger ihop.
  • Mångfald – att undersöka förutsättningarna för lärande, t.ex. med hjälp av IKT, i olika delar av världen

Ingenjörspedagogik ny viktig inriktning för området

På frågan om utvecklingen för pedagogiken framöver svarar Michael Christie att han ser ”Engineering education research” som ett område med stor framtida betydelse för Chalmers och Chalmers Lärandecentrum. (Det sistnämnda är ett nystartat centra på Chalmers, med fokus på hållbar utveckling och teknikvetenskapens egen pedagogik.) Engineering education research är en ny och växande disciplin inom utbildningsvetenskap och handlar om att studera de optimala förutsättningarna när ingenjörer ska bygga kunskap och kompetens inom olika ingenjörsyrken.

 


Text: Catharina Jerkbrant

Foto: Jon Mjölnevik

Månadens profil

Michael ChristieMichael Christie lämnade Australien för att jobba med pedagogiska möjligheter på Chalmers tekniska högskola. Nu tillträder han Sveriges första professur inom högskolepedagogik.

Sidansvarig: Catharina Jerkbrant|Sidan uppdaterades: 2010-06-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?